Σελίδες

Τρίτη 29 Μαΐου 2012

29 Μαΐου 1453 η πτώση της Κωνσταντινουπόλεως


Συμπληρώνονται φέτος 559 χρόνια από την αποφράδα εκείνη ημέρα της Τρίτης 29 Μαΐου 1453 όπου η βασιλεύουσα των πόλεων έπεσε στα χέρια των Τούρκων. Η Κωνσταντινούπολη είχε στο παρελθόν πολιορκηθεί είκοσι επτά φορές, αλλά μόνο τον Απρίλιο του 1204 οι Σταυροφόροι της Δ΄ σταυροφορίας κατάφεραν να μπουν στην Πόλη. Μετά την πτώση της  στους σταυροφόρους της δύσης η βυζαντινή αυτοκρατορία διασπάστηκε σε τρία μέρη: στην Αυτοκρατορία της Νίκαιας (1204-1261) που κατά κάποιο τρόπο ήταν η φυσική συνέχεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, στο Δεσποτάτο της Ηπείρου (1204-1337) και στην Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας που κυβερνήθηκε από την μεγάλη οικογένεια των Κομνηνών (1204-1261). Τον Αύγουστο του 1261 ανακαταλαμβάνει την Κωνσταντινούπολη  ο Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος και εγκαθιστά τη δυναστεία των Παλαιολόγων. Η Ανάκτηση της Κωνσταντινουπόλεως και η ανασύσταση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας έστρεψε αναγκαστικά και μοιραία την προσοχή του Μιχαήλ Η΄ στην Ευρώπη με αποτέλεσμα να παραμελήσει την ανατολή και να την αφήσει στο έλεος των Τούρκων.

Στην προ της αλώσεως περίοδο η Βυζαντινή Αυτοκρατορία ταλανιζόταν από εμφύλιες έριδες μεταξύ ενωτικών και ανθενωτικών, καθώς και από την πανώλη του 1347 με αποτέλεσμα να χάσει σχεδόν όλες τις κτήσεις της και πάνω από το ένα τρίτο του πληθυσμού της εξ αιτίας της πανώλης που πρωτοαναφέραμε. Έτσι στις αρχές του 15ου αιώνα είχε μετατραπεί σε πόλη κράτος και η επικράτειά της περιοριζόταν στα περί την Κωνσταντινούπολη κυρίως εδάφη. Τα οικονομικά της ήταν σε ύφεση και δεν αρκούσαν για να πληρωθεί ο μισθοφορικός στρατός.

Τον Οκτώβριο  1448, πέθανε ο αυτοκράτορας Ιωάννης Η΄ Παλαιολόγος και το 1449 τον διαδέχθηκε στο θρόνο ο αδελφός Δεσπότης του Μύστρα Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος - Δραγάσης (φέρων και το επίθετο της μητέρας του) σε ηλικία περίπου 45 ετών. Η κατάσταση των οικονομικών της Αυτοκρατορίας ήταν τέτοια, που ανάγκασε τον Κωνσταντίνο να στεφθεί  Αυτοκράτορας στο Μυστρά, για να αποφύγει τις δαπάνες των τελετών. Το  1451 πεθαίνει ο Σουλτάνος Μουράτ Β΄ και στο θρόνο τον διαδέχθηκε ο γιος του Μωάμεθ Β΄ σε ηλικία 19 ετών, ο οποίος δεν άργησε να δείξει την πραγματική του επιθυμία που δεν ήταν άλλη από την κατάληψη της Πόλης, εκπληρώνοντας έτσι και την εντολή του πατέρα του, αλλά και το λόγο του Προφήτη ότι: «ο μεγαλύτερος στρατηλάτης θα είναι εκείνος που θα κατακτήσει την Κωνσταντινούπολη».

Στα 4 χρόνια της Βασιλείας του ο Κωνσταντίνος προσπάθησε να ενισχύσει την Αυτοκρατορία και να θωρακίσει περισσότερο την Πόλη. Ενίσχυσε τα τείχη και προσπάθησε να οργανώσει όσο μπορούσε περισσότερο την άμυνα της πόλης. Η αμυντική της θωράκιση ήταν αριστουργηματική, αλλά δεν μπορούσε να καλύψει τις δύο βασικές της αδυναμίες της, την παλαιότητά της και την έλλειψη πολεμιστών, που είχε σαν αποτέλεσμα η αμυντική της γραμμή να μη φτάνει μέχρι τον Κεράτιο.

Τη Δευτέρα του Πάσχα του 1453  κάνουν την εμφάνισή τους τα πρώτα αποσπάσματα των τούρκων τα οποία απωθούνται από τους υπερασπιστές της πόλης. Στις 5  Απριλίου  η τεράστια οθωμανική στρατιά με επικεφαλής τον ίδιο το Σουλτάνο κάνει την εμφάνισή της και εγκαθίσταται απέναντι από την πύλη του Αγίου Ρωμανού, στην κοιλάδα του ποταμού Λύκου, στο σημείο όπου τα τείχη έχουν το μικρότερο ύψος. Ο Χαλκοκονδύλης τους ανεβάζει σε 400.000 και ο Φραντζής σε 250.000 στρατιώτες. Αιχμή του δόρατος ήταν οι 12.000 γενίτσαροι, το επίλεκτο στρατιωτικό σώμα με εκπαιδευμένους άνδρες.

Το θέαμα που αντίκρισαν οι υπερασπιστές  ήταν επιβλητικό. Ο Αυτοκράτορας δίνει εντολή να κοπούν οι γέφυρες των τάφρων και να κλείσουν οι πύλες. Κλείνει  δε τον Κεράτιο Κόλπο με μία τεράστια αλυσίδα, ώστε να εμποδίσει την περαιτέρω διείσδυση των τουρκικών πλοίων στον κεράτιο κόλπο. Οι υπερασπιστές καταλαμβάνουν τις προκαθορισμένες θέσεις τους στα τείχη. Ο Αυτοκράτορας επικεφαλής επίλεκτων μαχητών καταλαμβάνει το μεσοτοίχιο, τοίχος που διέσχιζε την κοιλάδα του Λύκου. Οι στρατιωτικές δυνάμεις των υπερασπιστών της Πόλης ήταν 7.000 περίπου, εκ των οποίων οι 5.000 ντόπιοι και οι 2.000 ξένοι, κυρίως Γενουάτες και Βενετοί.  Αλλά η πολυτιμότερη προσθήκη στις τάξεις των αμυνομένων ήταν οι 700 Γενοβέζοι που έφερε μαζί του ο Τζουστινιάνι.

Ο Σουλτάνος ζητά την παράδοση της Πόλης, αλλά ο Αυτοκράτορας του απαντά: «το μεν την πόλιν σοι δούναι ούτ’ εμόν εστίν ούτ’ άλλου των κατοικούντων εν αυτή, κοινή γάρ γνώμη πάντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεν και ου φεισόμεθα της ζωής ημών», απάντηση που εξοργίζει το Σουλτάνο που το διάστημα 6 έως 21 Απριλίου κανονιοβολεί συνεχώς την Πόλη χωρίς ιδιαίτερα όμως αποτελέσματα και με μεγάλες μάλιστα απώλειες από την πλευρά των στρατευμάτων του. Την ίδια χρονική περίοδο ο Τούρκικος στόλος αποτελούμενος από 400 πλοία προσπάθησε ανεπιτυχώς να διασπάσει την αλυσίδα του Κερατίου Κόλπου. Μετά από προτροπή ξένων συμβούλων οι Τούρκοι κατασκευάζουν δίολκο μήκους 8 χιλιομέτρων και στις 22 Απριλίου καταφέρνουν να περάσουν 70 πλοία από το Βόσπορο στον Κεράτιο Κόλπο μέσα από τους λόφους του Πέρα συρόμενα πάνω σε έλκηθρα. Έτσι ο κλοιός έσφιξε περισσότερο και οι ελπίδες για σωτηρία της Πόλης άρχισαν να περιορίζονται.

Οι επιθέσεις των Τούρκων συνεχίζονταν ανεπιτυχώς μέχρι τις 27 Μαΐου 1453, οπότε και άρχισαν οι προετοιμασίες για την τελική επίθεση. Ο Σουλτάνος έδωσε το σύνθημα της επίθεσης λίγο πριν το ξημέρωμα της Τρίτης 29 Μαΐου 1453. Η πολιορκημένη Πόλη συγκλονίστηκε από τις κραυγές των επιτιθέμενων, τα σήμαντρα και οι καμπάνες των εκκλησιών άρχισαν να χτυπούν και να καλούν τον κόσμο στα τείχη. Η βασική γραμμή άμυνας ήταν είδη παρατεταγμένη. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος βρέθηκε στα τείχη από την πρώτη ώρα της πολιορκίας της, δίπλα στους στρατιώτες του, δίπλα στον Τζουστινιάνι, τον μόνο με τον οποίο μπορούσε να μοιράζεται τις σκέψεις του.

Η τακτική των Τούρκων βασίστηκε αποκλειστικά και μόνο στον όγκο των δυνάμεων. Οι επιτιθέμενοι έφεραν σκάλες και μηχανισμούς που θα τους επέτρεπαν να υψώσουν ανεμόσκαλες στα τείχη. Παράλληλα, σημάδευαν με βέλη τους χριστιανούς πίσω από τα τείχη. Οι Βυζαντινοί απαντούσαν με το «υγρό πυρ» που στο διάβα του κατέκαιγε τους πάντες. Το μεγάλο μπρούτζινο «βασιλικό κανόνι» που μπορούσε να εκτοξεύει τεράστια πέτρινα  βλήματα περιφέρειας 2,5 μέτρων κατάφερε να γκρεμίσει ένα μεγάλο τμήμα του πρώτου τείχους στην πύλη του Αγίου Ρωμανού. Τριακόσιοι Τούρκοι πέρασαν μέσα από τα τείχη και αποδεκατίστηκαν από τους άνδρες του Παλαιολόγου μη τολμώντας να σκαρφαλώσουν στο δεύτερο τείχος. Τότε, όταν ο ήλιος άρχισε να φωτίζει το πεδίο της εφιαλτικής μάχης, ο σουλτάνος διέταξε την έφοδο των γενίτσαρων. Οι εξαντλημένοι χριστιανοί αξιοποιούσαν στο μέγιστο βαθμό το αμυντικό πλεονέκτημα των υψηλών τειχών και μπορούσαν να κρατούν τους γενίτσαρους μακριά. Όλα έδειχναν πως η άμυνα μπορούσε να συγκρατήσει την επίθεση. Τότε συνέβη κάτι τρομερό, κάποιος ειδοποίησε τον αυτοκράτορα πως ο Τζουστινιάνι πληγώθηκε και αποχώρησε με τους στρατιώτες του. Το γεγονός προκάλεσε σύγχυση μεταξύ των πολιορκούμενων και η άμυνα χαλάρωσε. Ο Σουλτάνος διέκρινε την αναταραχή και διέταξε το πυροβολικό να πλήξει εκ νέου τα τείχη. Από το ρήγμα η επίλεκτη ομάδα του γενίτσαρου Χασάν πέρασε στον περίβολο του εξωτοιχίου. 

Ο Χασάν σκοτώθηκε, αλλά κάποιοι κατάφεραν να ανέβουν στα τείχη. Την ίδια στιγμή η σημαία του σουλτάνου φάνηκε να κυματίζει επάνω από την Κερκόπορτα, μια χαμηλή πόρτα που τη χρησιμοποιούσαν σε καιρό ειρήνης οι πεζοί, όταν οι μεγάλες πύλες ήταν κλειστές, και επιτίθενται στα νώτα των αμυνομένων, την οποία, κατά την κρατούσα άποψη, οι βυζαντινοί είχαν ξεχάσει να κλειδώσουν. Εάλω η Πόλις! Εκατοντάδες γενίτσαροι άρχισαν να περνούν στην πόλη και να καταστρέφουν την αμυντική διάταξη. Οι στρατιώτες βλέπουν τους εισβολείς και φωνάζουν: «εάλω η πόλις». Ο αυτοκράτορας ρίχνεται στους εισβολείς και μετά από σφοδρή σώμα με σώμα μάχη πέφτει ηρωικά μπροστά στην πύλη του Αγίου Ρωμανού. Ο θάνατος του Κωνσταντίνου ΙΑ΄ έγινε γνωστός αρκετές ώρες μετά την κατάληψη της Πόλης από τους Οθωμανούς. Η σορός του αναγνωρίστηκε από τα αυτοκρατορικά του πορφυρά πέδιλα και τις περικνημίδες που έφεραν το δικέφαλο αετό. Έτσι έπεσε στα χέρια των Οθωμανών Τούρκων η βασιλεύουσα των πόλεων και μαζί μ’ αυτήν και η Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

Με θρήνο και τρόμο η Πόλη υποδέχθηκε τον κατακτητή. Η περιγραφή του ιστορικού Κριτόβουλου, είναι χαρακτηριστική: «Άμα σφάξανε πλήθος ανθρώπων και είδανε πως κανένας δεν αντιστεκόταν, σκέφτηκαν το διαγούμισμα. Μπουλούκια μπουλούκια τρέξανε να μπουν στα μέγαρα των δυνατών, άλλοι προτίμησαν τις εκκλησίες και άλλοι σκορπίστηκαν στα σπίτια του κοσμάκη, αρπάζοντας, βουτώντας, πλιατσικολογώντας, σκοτώνοντας, ατιμάζοντας, σκλαβώνοντας άνδρες, γυναίκες, παιδιά, γέρους, νέους, παπάδες, καλόγερους, ανθρώπους κάθε ηλικίας και τάξης».

Την Άλωση της Κωνσταντινούπολης ακολούθησε η κατάκτηση της υπολοίπου Ελλάδος, του Δεσποτάτου του Μιστρά (1460), της Αθήνας (1456), της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας (1461), της Ναυπάκτου (1499), της Μεθώνης και Κορώνης (1500), Ναύπλιο και Μονεμβασιά (1540),  της Κρήτης (1699) κ.ά. Παντού απλώθηκε η μαύρη σκλαβιά 400 χρόνων από τους Οθωμανούς Τούρκους.

«σημαίνει ο Θεός, σημαίνει η γης, σημαίνουν τα επουράνια,
σημαίνει κι η Αγιά Σοφιά, το μέγα μοναστήρι,
πόχει τρακόσια σήμαντρα κι εξήντα δυο καμπάνες,
κάθε καμπάνα και παπάς, κάθε παπάς και διάκος
 Ψάλλει ζερβά ο βασιλιάς, δεξιά ο πατριάρχης,
κι απ’ την πολλήν την ψαλμουδιά εσειόντανε οι κολόνες….»

ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΛΑΜΙΑΚΟΣ ΤΥΠΟΣ"

Δευτέρα 28 Μαΐου 2012

Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων-European Youth Card!


Το Ευρωπαϊκό αυτό πρόγραμμα προωθείται στην Ελλάδα από τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, μέλος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού EYCA (European Youth Card Association) και υλοποιείται από το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης. Δεδομένου του διαπολιτισμικού, αλλά κυρίως του κοινωνικού της χαρακτήρα, η Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων έχει την υποστήριξη τόσο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσο και του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Πιο συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων είναι μια εκπτωτική κάρτα που απευθύνεται σε όλους τους  νέους από 13 - 30 ετών (μαθητές, φοιτητές, νέοι εργαζόμενοι, νέοι άνεργοι) και προσφέρει στους κατόχους της εκπτώσεις, αλλά και τη δυνατότητα συμμετοχής τους σε εκδηλώσεις, διαγωνισμούς, πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες στην Ελλάδα, καθώς και σε άλλες 37 χώρες στο εξωτερικό. Το κόστος της ανέρχεται στα 10 ευρώ και η διάρκεια ισχύος της στον 1(ένα) χρόνο. 
Μη διστάσετε να αναζητήσετε περισσότερες πληροφορίες στα τηλέφωνα 210–2599444-422 καθώς και στις ιστοσελίδες: http://www.neagenia.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=resource&cresrc=1887&cnode=1

Γυμναστικές Επιδείξεις του 1930


Από το φύλλο τής εφημερίδας " Ο ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗΣ " τής 10-7-1930 
Ευχαριστούμε τον κ. Βασίλειο Μιχαλόπουλο για την παραχώρηση του υλικού

Οδηγία για τη βαθμολόγηση στο μάθημα της Φυσικής Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης


ΟΔΗΓΙΕΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΦΥΣΙΚΗ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ»
 Η ΚΕΕ, ως αρμόδια για την επιλογή των θεμάτων και τη διασφάλιση ενιαίων κριτηρίων αξιολόγησης, συνήλθε την 28-5-12 για να αποφασίσει οριστικά για τη βαθμολόγηση του μαθήματος ΦΥΣΙΚΗ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ.

Αφού έλαβε υπόψη της:
1) τα στοιχεία που προέκυψαν από την προβλεπόμενη πειραματική βαθμολόγηση γραπτών στα Βαθμολογικά Κέντρα, σύμφωνα με τα οποία οι υποψήφιοι δεν αντιμετώπισαν πρόβλημα στην κατανόηση του ερωτήματος Γ4, όπως ακριβώς διατυπώθηκε,
2) τις απόψεις των Βαθμολογικών Κέντρων,
3) το γεγονός ότι η δοθείσα διατύπωση του ερωτήματος Γ4 ήταν μεν ελλιπής μόνο ως προς τη λέξη «πρώτο» (μέγιστο), πλην, όμως, η έλλειψη αυτή δεν θεωρείται, κατά την κρίση της Επιτροπής, ουσιώδης, ούτε ήταν ικανή να επηρεάσει την απόδοση των υποψηφίων, όπως, άλλωστε, αποδείχτηκε από την πειραματική βαθμολόγηση,
4) το γεγονός ότι η δοθείσα διατύπωση ήταν, κατά την κρίση της Επιτροπής, σύμφωνη με το πνεύμα του σχολικού εγχειριδίου και της εξεταστέας ύλης
5) το γεγονός ότι οι τεκμηριωμένες απαντήσεις επί των ερωτημάτων γίνονται αποδεκτές κατά πάγια αρχή των πανελλαδικών εξετάσεων.

Αποφασίζουμε
Να βαθμολογηθεί κανονικά το ερώτημα Γ4 και η κατανομή των μονάδων στο θέμα αυτό να είναι εκείνη που δόθηκε αρχικά, όπως κατωτέρω:
Γ1: 6                Γ2: 6            Γ3: 6            Γ4: 7
         

Τα θέματα Πανελληνίων 28-5-2012

Παρασκευή 25 Μαΐου 2012

Οδηγία για τη βαθμολόγηση στο μάθημα της Φυσικής


                                           
Δελτίο Τύπου                                             25/05/2012

Οδηγία για τη βαθμολόγηση στο μάθημα της Φυσικής

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων Η απέστειλε Οδηγία στα Βαθμολογικά Κέντρα για τη βαθμολόγηση στο μάθημα της Φυσικής.
Στο Γ4 ερώτημα παρατηρήθηκε ότι είναι ελλιπής η διατύπωσή του. Συγκεκριμένα, δεν προσδιορίζεται ότι η ζητούμενη γωνία αναφέρεται στο πρώτο μέγιστο της κινητικής ενέργειας.
Κατόπιν τούτου, το ερώτημα Γ4 ακυρώνεται και οι αντίστοιχες μονάδες ανακατανέμονται στα υπόλοιπα ερωτήματα Γ1, Γ2 και Γ3 του θέματος.
Σημειώνεται ότι, όσον αφορά τη γραπτή εξέταση του μαθήματος της Φυσικής, η βαθμολόγηση δεν έχει ακόμη αρχίσει ενώ για τους έχοντες ήδη εξεταστεί προφορικά (υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες) στο μάθημα, ισχύει η ίδια ρύθμιση.   

Γυμναστικές Επιδείξεις

1955


Απαιτητικά τα θέματα της Φυσικής, λιγότερες οι δυσκολίες στη Λογοτεχνία

Πέμπτη 24 Μαΐου 2012

Το έθιμο της στρούγκας στην Αμφίκλεια (Δαδί)


Ανάληψη γιορτή της στρούγκας, γιορτή των τσοπάνηδων, των ανθρώπων που έχουν συνδέσει τη ζωή τους με τα πρόβατα και τα γίδια. Την ημέρα της Αναλήψεως ο τσοπάνης  καλούσε στη στρούγκα του συγγενείς, φίλους, κουμπάρους, συμπεθέρους, για να γιορτάσουν όλοι μαζί. Αυτοί όμως δεν θα πήγαιναν με άδεια τα χέρια στον εορτάζοντα τσοπάνη, αλλά φορτωμένοι με καλούδια, που από την προηγουμένη ημέρα είχαν ετοιμάσει, όπως πρεβέντα (*), τυρόπιτες, εφτάζυμο ψωμί, γλυκίσματα, κρασί στην τσίτσα από το γιοματάρι και φρούτα.  
 
«στρούγκα μου μαρμαρόστρουγκα και μαρμαροκτισμένη
εδώ μαρή βελάζουν πρόβατα, εδώ βελάζουν γίδια,
βελάζουν κι αρνοκάτσικα πεντ’ εξ-οχτώ χιλιάδες…..»

Παλιότερα που οι μετακινήσεις τους γινόντουσαν με ζώα (άλογα, γαϊδούρια, μουλάρια) στόλιζαν τα σαμάρια τους  με λουλούδια και έριχναν πάνω τους τις καλύτερες καραμελωτές βελέντζες καθώς και άσπρα σεντόνια, στα δε καπούλια των ζώων έριχναν βελέντζες για να κάτσουν εκεί τα παιδιά. Κρέμαγαν δε στα σαμάρια τα κεντημένα στον αργαλειό ταγάρια, που είχαν μέσα τις ετοιμασίες τους. Παίρνοντας τον ανηφορικό δρόμο για τη στρούγκα αν ήταν σε πλαγιά του Παρνασσού, ή τον κατηφορικό δρόμο για την στρούγκα, αν  ήταν στην ποταμιά, τραγουδούσαν ανοιξιάτικα τραγούδια, όπως:

«τώρα ειν’ ο Μάης κι η άνοιξη  τώρα ειν’ το καλοκαίρι.          
τώρα τα λάφια χαίρονται, τώρα δροσολογιούνται
και μια λαφίτσα  ταπεινή, ταπεινοκαμαριάρα.                                         
δε βόσκει, δεν δροσίζεται, δεν πάει κοντά με τ’ άλλα             
όλο τ’ απόσκια περπατεί και τα ζερβά κοιμάται                    
κι οπέβρει  γάργαρο νερό θολώνει και το πίνει
κι ο ήλιος την έρώτησε κι ο ήλιος τη ρωτάει
γιατί λαφίτσα ταπεινή ταπεινοκαμαριάρα                                         
δε βόσκεις δε δροσίζεσαι δε πάς κοντά με τα’ άλλα….»

Και σαν έφταναν στη στρούγκα, οι ευχές έπαιρναν και έδιναν για την προκοπή της στρούγκας και για το καλό καλοκαίρι, αφού σε λίγες μέρες το κοπάδι θα τραβούσε για τα λιβάδια του Παρνασσού να ξεκαλοκαιριάσει, «τρεις μήνες μένουν στο βουνό και τρεις στα καμποχώρια και ως που να πάν και ως που να ρθούν κοντοδιαβαίνει ο χρόνος». Μετά τις χαιρετούρες άρχιζαν την προετοιμασία του τραπεζιού. ‘Άλλοι ετοίμαζαν το χώρο που θα στρωθεί το τραπέζι, συνήθως κάτω από δέντρο με παχύ ίσκιο (έλατο ή πουρνάρα), άλλοι μάζευαν ξύλα για να ανάψουν τις φωτιές. Ο τσοπάνος θα τους είχε σουβλιστά αρνιά, κοκορέτσι, σπληνάντερο, τρυφερό τυρί, γιαούρτι, κουσμάρι (**).

(*) Πρεβέντα του Τσοπάνη
Την κάνουν της Αναλήψεως που γιορτάζουν οι στρούγκες. Σχεδιασμένη η επιφάνειά της με βουκολικό διάκοσμο, όπως: γκλίτσα, καρδάρα, κουδούνια κ.λ.π. Μπορεί κανείς να τη συναντήσει στο μουσείο του άρτου της Αμφίκλειας

(**) Το κουσμάρι παρασκευάζεται από τυρί φρέσκο, το οποίο χαράζουμε σε 8-10 κομμάτια, το αλατίζουμε λίγο και την άλλη ημέρα το βάζουμε σε μια κατσαρόλα. Με μια ξύλινη κουτάλα το χωρίζουμε σε μικρότερα κομμάτια, το βάζουμε στη φωτιά και αρχίζει να λιώνει. Όταν γίνει σαν γάλα, ρίχνουμε το αλεύρι λίγο-λίγο σαν βροχή. Αρχίζει να γίνεται κρέμα και να βγάζει λάδι. Το ανακατεύουμε συνέχεια και όταν ξεκολλάει από την κατσαρόλα και έχει γίνει μια μάζα το ρίχνουμε στο πιάτο και το σερβίρουμε κρύο. Μοιάζει με μαλακό κίτρινο τυρί. 

Απόσπασμα από το ΑΡΘΡΟ στην Εφημερίδα "ΛΑΜΙΑΚΟΣ ΤΥΠΟΣ" 
του Διευθυντή του ΓΕΛ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ

Εορτή της Αναλήψεως - Εορτή της Στρούγκας στην Αμφίκλεια


                                                                 Πρεβέντα του τσοπάνη

Σχεδιασμένη με βουκολικό διάκοσμο, όπως: γκλίτσα, καρδάρα, κουδούνια κ.λ.π.   
Την έκαναν της Αναλήψεως που γιορτάζουν οι στρούγκες

Η Εορτή της Αναλήψεως

Ο Κύριος "ανελήφθη εις τον ουρανόν και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού". Το γεγονός της Αναλήψεως του Κυρίου είναι το ορατό σημείο της συμφιλίωσης Θεού και ανθρώπου, αλλά και του δοξασμού της ανθρώπινης φύσης.
Η καταλλαγή αυτή και ο δοξασμός του ανθρώπου επιτεύχθηκε με την ενανθρώπηση του Υιού και Λόγου του Θεού -με την οποία ο Θεός ένωσε την ανθρώπινη φύση με τη θεία Του φύση  ασυγχύτως, ατρέπτως, αχωρίστως και αδιαιρέτως- το επι γης έργο Του, τα εκούσια Του Πάθη, την ένδοξη Ανάστασή Του.
Οι πολλαπλές εμφανίσεις του Θεανθρώπου,  μετά την Ανάστασή Του, σκοπό είχαν να πείσουν τους Μαθητές Του ότι, όντως, αναστήθηκε και να χαρίσει σε αυτούς την ειρήνη, τη χαρά και το φως της ανεσπέρου αυτής ημέρας. Στις Πράξεις των Αποστόλων (1:3), o αναστημένoς Ιησούς εμφανιζόταν στoυς Μαθητές Τoυ και τoυς «δίδασκε τα περί της Βασιλείας τoυ Θεoύ για σαράντα ημέρες».
Την Πέμπτη της έκτης εβδoμάδας από την Ανάστασή Τoυ, o Χριστός, αφoύ ευλόγησε τoυς μαθητές Τoυ, αναλήφθηκε στoυς Ουρανούς (Λoυκ. 24, 50-51), στην περιoχή της Βηθανίας, έτσι ώστε την ημέρα της Πεντηκοστής να επιστρέψει εν Αγίω Πνεύματι, για να συνεχίσει, ως Εκκλησία πλέον, το έργο της σωτηρίας των ανθρώπων. Η εν Αγίω Πνεύματι σωματική παρουσία του Κυρίου υπάρχει και θα υπάρχει συνεχώς, μέχρι τη συντέλεια του κόσμου, στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, όπου οι πιστοί μπορούν να ενωθούν μαζί Του. Ο Απ. Παύλος μας υπενθυμίζει με το λόγο του, ότι «έπειτα ημείς οι ζώντες οι περιλειπόμενοι άμα συν αυτοίς αρπαγησόμεθα εν νεφέλαις εις απάντησιν του Κυρίου εις αέρα, και ούτω πάντοτε συν Κυρίω εσόμεθα.» (Α΄ Θεσ. 4: 17).
Το γεγονός της Αναλήψεως αποτελεί ένα από τα βασικότερα δόγματα της Εκκλησίας μας και αναφέρεται στo Σύμβoλo της Πίστεως. Αμήν.

Πραγματοποίηση Ημερίδας στην Αμφίκλεια



Τετάρτη 23 Μαΐου 2012

Γυμναστικές Επιδείξεις (από δημοσίευμα εφημερίδας της 1 Ιουνίου 1929)


Ευχαριστούμε τον κ. Βασίλη Μιχαλόπουλο 
για την ευγενική παραχώρηση του δημοσιεύματος της εποχής εκείνης

Τροποποίηση του προγράμματος των Εξετάσεων λόγω των εκλογών.



Δελτίο Τύπου                                             23/05/2012
             
Τροποποίηση του προγράμματος των Εξετάσεων 
λόγω των εκλογών.

Λόγω της προκήρυξης των εκλογών για την Κυριακή 17-6-2012, το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει το τροποποιημένο πρόγραμμα διεξαγωγής των Επαναληπτικών Πανελλαδικών Εξετάσεων και των Εξετάσεων των Ειδικών Μαθημάτων.
Επισημαίνεται ότι από αυτή την αναγκαστική τροποποίηση δεν επηρεάζεται καθόλου ο κύριος όγκος των υποψηφίων, αφού οι Πανελλαδικές Εξετάσεις των ΓΕΛ θα ολοκληρωθούν κανονικά την Τρίτη 5-6-2012 και οι Πανελλαδικές Εξετάσεις των ΕΠΑΛ θα ολοκληρωθούν κανονικά τη Δευτέρα 11-6-2012.
Με τα συνημμένα τροποποιημένα προγράμματα, οι Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις των ΓΕΛ θα αρχίσουν τη Δευτέρα 11-6-2012 και θα ολοκληρωθούν την Τετάρτη 20-6-2012, ενώ οι Εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων θα αρχίσουν την Παρασκευή 15-6-2012 και θα ολοκληρωθούν την Κυριακή 24-6-2012.
Την Παρασκευή 15 Ιουνίου και τη Δευτέρα 18 Ιουνίου δεν θα διεξαχθούν ενδοσχολικές εξετάσεις. Για την ολοκλήρωση των ενδοσχολικών εξετάσεων θα σταλεί σχετική εγκύκλιος από τη Διεύθυνση Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας.

Τα θέματα Πανελληνίων Εξετάσεων 2012 Τετάρτη 23 Μαϊου

Τρίτη 22 Μαΐου 2012

ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙΣ 1964




Μικρά χέρια - Μεγάλες δημιουργίες






Εκθεση μικρών μαθητών στη στάση του "ΜΕΤΡΟ" "ΣΥΝΤΑΓΜΑ".

Εκδήλωση του Γυμνασίου Αμφίκλειας το 1932


Ευχαριστούμε τον κ. Βασίλη Μιχαλόπουλο 
για την ευγενική παραχώρηση της τόσο ενδιαφέρουσας  φωτογραφίας

Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

Ολυμπιακοί Αγώνες 1896 & 1906

Αφίσα της εποχής των Ολυμπιακών Αγώνων του 1906
Ο Σπύρος Λούης επικεφαλής των Ελλήνων αθλητών του 1896
Ο τερματισμός του Μαραθωνίου Δρόμου του 1896
Κύπελλο Μαραθωνίου Δρόμου 1896
Εισητήριο Ολυμπιακών Αγώνων 1906
Παναθηναΐκό Στάδιο 1896. Είσοδος Φιλαρμονικής
Μετάλλια Ολυμπιονικών του 1896

Θέματα και απαντήσεις Πανελλαδικών Εξετάσεων 2012

 Οι απόφοιτοι και οι τελειόφοιτοι των γενικών και εσπερινών λυκείων (ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Β’) άνοιξαν την αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων με το μάθημα της Έκθεσης ή αλλιώς της Νεοελληνικής Γλώσσας. Συνολικά, φέτος 111.000 υποψήφιοι διεκδικούν 76.094 θέσεις στις σχολές και τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το κείμενο ήταν της Ελένης Γλυκατζή-Αρβελέρ και οι μαθητές κλήθηκαν να αναλύσουν το πανανθρώπινο μήνυμα που εκπέμπει η Τέχνη στις κοινωνίες, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες από τα πρώτα παιδιά που βγήκαν από τα εξεταστικά κέντρα.

Το κείμενο ήταν  απόσπασμα από το έργο της «Πολιτισμός και Ελληνισμός - Προσεγγίσεις».

Οι εξεταστές επέλεξαν το κείμενο αυτό, για το πανανθρώπινο μήνυμα της τέχνης. Ενδεικτικά αναφέρουμε απόσπασμα του κειμένου που δόθηκε, στο οποίο αναφέρεται: «Κάθε πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο μήνυμα και με διαστάσεις παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές. Πρώτη έκφραση της αποστασιοποίησης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης, χάρη στη μεταμόρφωση της ύλης σε πνεύμα, το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα δηλώνει την επίμονη και έλλογη προσπάθεια του καλλιτέχνη να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα με τα έργα τού νου και της καρδιάς, αυτά που φέρνουν τον άνθρωπο όλο και πιο κοντά στον Θεό, αυτά που τον οδηγούν δίπλα στον συνάνθρωπο...».


Σάββατο 19 Μαΐου 2012

Διεθνής Ημέρα Μουσείων σε έναν κόσμο που αλλάζει



Το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (International Council of Museums - ICOM), επιθυμώντας να αναδείξει τον ρόλο των Μουσείων στη σύγχρονη κοινωνία, καθιέρωσε από το 1977 τη 18η Μαΐου ως Διεθνή Ημέρα Μουσείων, κατά την οποία η είσοδος σε όλα τα Μουσεία είναι ελεύθερη.
Το μήνυμα αυτής της επετείου είναι «να γίνουν τα Μουσεία φορείς πολιτισμικών ανταλλαγών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, με σκοπό την ανάπτυξη της μόρφωσης, την αμοιβαία κατανόηση και τη συνεργασία μεταξύ των λαών».

Ολα τα θέματα ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ από το 2000 εως το 2011

ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΤΟΥΣ 2011 ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΟ 2010 ΚΑΤΑ ΜΑΘΗΜΑ

Μαθητική Κατασκήνωση Αγίου Ιωάννη Ασπρονερίου


 
Η Κ.Ε.Μ.Κ.Φ. ΥΠ.Ε.Π.Θ., με τη 2/2012 πράξη της αποφάσισε ότι οι μαθητές του Ν. Αττικής-Πειραιώς το καλοκαίρι του έτους 2012 θα φιλοξενηθούν στις Μ.Κ. Αγίου Ιωάννη Ασπρονερίου, αρμοδιότητας ΕΜΚΦ Λοκρίδας Φθιώτιδας.
Σύμφωνα με το (α) σχετικό σε κάθε κατασκηνωτική περίοδο θα φιλοξενούνται 50 άτομα.  Οι 50 κατασκηνωτές (25 αγόρια και 25 κορίτσια) του Νομού Αττικής-Πειραιώς ανά κατασκηνωτική περίοδο θα φιλοξενηθούν σε θαλάμους, αφού ενσωματωθούν και χωριστούν σε ομάδες που θα αποτελούνται από κατασκηνωτές των νομών Φθιώτιδας, Αττικής, Ευρυτανίας και Καρδίτσας. Επίσης θα φιλοξενηθούν 15 μαθητές από το 13ο Δ.Σ Αγίας Πετρούπολης (Ρώσοι) και 40 μαθητές από την Κυπριακή Δημοκρατία.

Η λειτουργία της Κατασκήνωσης Αγίου Ιωάννη Ασπρονερίου Λοκρίδας το καλοκαίρι του έτους 2012 θα περιλαμβάνει 2 περιόδους φιλοξενίας κατασκηνωτών.

Πρώτη περίοδος, χρονική διάρκεια 14 ημέρες
από Κυριακή 24-6-2012, έως Κυριακή 8-7-2012, 
Δεύτερη περίοδος, χρονική διάρκεια 13 ημέρες
από Κυριακή 8-7-2012, έως Σάββατο 21-7-2012.

Ομαδάρχισσες προσλαμβάνονται μαθήτριες των τελευταίων τάξεων του Λυκείου, σπουδάστριες και φοιτήτριες χωρίς μισθό. Όσες επιθυμούν να συμμετάσχουν ως ομαδάρχισσες στη μαθητική κατασκήνωση πρέπει να υποβάλλουν αίτηση μέχρι 12-06-2012:

      1) Αίτηση, σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα,  στην Επιτροπή μας (Χρ. Λυγδή 1 – 35200 ΑΤΑΛΑΝΤΗ ή στο φαξ 2233023953), στην οποία θα αναγράφουν τα ζητούμενα στοιχεία και την κατασκηνωτική περίοδο που επιθυμούν να προσφέρουν υπηρεσία.
      2) Φωτοτυπία αστυνομικής ταυτότητας ή πιστοποιητικό γεννήσεως
Πληροφορίες: http://dipe.fth.sch.gr/arxiki.html

Παρασκευή 18 Μαΐου 2012

Ιερά Παράκληση

 
Τελέστηκε απόψε Παρασκευή 18/5/2012, στις 10:00 το βράδυ  Ιερά Παράκληση στον Ιερό Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου (Μητρόπολη  Αμφίκλειας) για τους τελειόφοιτους μαθητές της Γ΄ τάξης του ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ. Την Ιερά Παράκληση τέλεσε ο Αρχιερατικός Επίτροπος  Αμφίκλειας πατέρας Διομήδης Παναγιωτόπουλος και παραβρέθηκαν οι υποψήφιοι φοιτητές  και μέλη των οικογενειών τους.


Ευχόμαστε σε όλους τους υποψηφίους ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ στις ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ που ξεκινούν την Δευτέρα 21/5/2012.