Η Δόμνα
Σαμίου γεννήθηκε στις 12 Οκτωβρίου 1928 στην Καισαριανή της Αθήνας.
από γονείς μικρασιάτες πρόσφυγες από την περιοχή
της Σμύρνης. Έζησε τα παιδικά της χρόνια μέσα στις απάνθρωπες αλλά παράλληλα πολύ
ανθρώπινες και αλληλέγγυες συνθήκες της προσφυγιάς, κι εκεί απέκτησε τα
λαϊκά ερείσματα της προσωπικότητάς της και την ατόφια συμμετοχικότητά
της. Στο περιβάλλον αυτό είχε τα πρώτα μουσικά της ακούσματα απ’ τα
οποία και πήγασε η αγάπη της για την παραδοσιακή μουσική.Στο περιβάλλον της Καισαριαννής
είχε τα πρώτα μουσικά της ακούσματα απ’ τα οποία και πήγασε η αγάπη της για την
παραδοσιακή μουσική.
Σε ηλικία 13 ετών η Δόμνα Σαμίου έχει την πρώτη διδακτική επαφή με τη
βυζαντινή και τη δημοτική μουσική αλλά και με τη λογική της επιτόπιας
έρευνας, μαθητεύοντας κοντά στον Σίμωνα Καρά, στο «Σύλλογο προς Διάδοσιν
της Εθνικής Μουσικής», ενώ παράλληλα φοιτά στο νυχτερινό Γυμνάσιο.
Ως μέλος της χορωδίας του Σίμωνα Καρά αρχίζει η σχέση της και με το
Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας/Ε.Ι.Ρ όπου αργότερα, το 1954, προσλαμβάνεται
στο Τμήμα Εθνικής Μουσικής. Από τη θέση αυτή γνωρίζει τους
σημαντικότερους λαϊκούς μουσικούς, οι οποίοι την εποχή εκείνη της
εσωτερικής μετανάστευσης συρρέουν στην Αθήνα απ’ όλες τις περιοχές της
Ελλάδας, και τους οποίους το ΤΕΜ ηχογραφεί για τις εκπομπές του. Έτσι η
Δόμνα εξοικειώνεται με όλα τα τοπικά μουσικά ιδιώματα. Παράλληλα κάνει
μουσική επιμέλεια σε εκδόσεις δίσκων, θεατρικές εκπομπές,
κινηματογραφικές ταινίες. Το 1963 αρχίζει τα ταξίδια της στην επαρχία
για επιτόπιες καταγραφές και συγκέντρωση μουσικού υλικού για το
προσωπικό της αρχείο με δικά της μηχανήματα.
Το 1971 παραιτείται από την Ραδιοφωνία. Την ίδια χρονιά-σταθμό
αποδέχεται την πρόσκληση του Διονύση Σαββόπουλου και πρωτοεμφανίζεται
στο νεανικό και αντιχουντικό Ροντέο, δίνοντας μια μεγάλη έκτοτε στροφή
στη σχέση των νέων με την παραδοσιακή μουσική. Τις σημαντικές αυτές
εμφανίσεις ακολουθεί η συμμετοχή στο Φεστιβάλ Μπαχ στο Λονδίνο,
οργανωμένο από τη Λίλα Λαλάντη. Η λαμπρή καλλιτεχνική καριέρα της Δόμνας
Σαμίου έχει ξεκινήσει θριαμβευτικά. «Πέρασε η ντροπή που είχαν για το
δημοτικό τραγούδι», όπως δηλώνει σε συνέντευξή της η ίδια.
Για τις ποικίλες δραστηριότητες της συνεργάζεται με τους πιο
καταξιωμένους Έλληνες και ξένους μουσικούς, μουσικολόγους, λαογράφους,
εθνομουσικολόγους αλλά και διδάσκει, μυεί και αναδεικνύει πρωτόβγαλτους
νέους καλλιτέχνες. Aπό το 1994 δίνει μαθήματα δημοτικού τραγουδιού για
ενήλικες στο Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων της Αθήνας. Πάμπολλες
είναι επίσης οι πρωτοβουλίες της και έμπρακτη και ανιδιοτελής η προσφορά
της σχετικά με την βελτίωση της μουσικής εκπαίδευσης των παιδιών στην
πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αίτημα παιδαγωγικά πρωταρχικό και επιτακτικό
κατά την ίδια.
Καταξιωμένη και αγαπητή για την προσφορά και την προσήνια της είδε το
έργο της να αναγνωρίζεται πολλαπλά και τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις, με
αποκορύφωση την απονομή μεταλλίου από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ.
Στεφανόπουλο το 2005.
Αντιστρατευόμενη την εμπορική εκμετάλλευση και εκλαΐκευση της ελληνικής
παράδοσης, αρχίζει να παρουσιάζει επί σειρά ετών την όσο πιο αυθεντική εκτέλεσή
της. Έτσι κάνει αμέτρητες συναυλίες στις οποίες τραγουδά η ίδια, αλλά και
παρουσιάζει αυθεντικούς καλλιτέχνες και δημιουργούς του δημοτικού τραγουδιού. Το έργο της ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα και την
ελληνική γλώσσα. Παρουσιάζεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης, της αμερικανικής
ηπείρου και σε πόλεις της Αυστραλίας, όπου και δίνει συναυλίες.
Η Δόμνα Σαμίου συνέχιζε ως το θάνατό της την έρευνα
και την καταγραφή της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. Η εμπεριστατωμένη γνώση της πάνω στο αντικείμενο της δημοτικής
παράδοσης του ελληνικού τραγουδιού, η πρωτοπορία της θεματολογίας της, η
πολύχρονη πείρα της και η ακρίβεια στην απόδοση των λεκτικών ιδιομορφιών και
του ύφους του
τραγουδιού της κάθε περιοχής, την καθιστούν μοναδική στον τομέα της.
Η Δόμνα Σαμίου τολμά, μέσα σε μία καθαρά εμπορική εποχή, να
κυκλοφορήσει, μέσω του Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνα
Σαμίου, τα Πασχαλιάτικα - Ανοιξιάτικα τραγούδια του Θανάτου και της Ανάστασης, συμπεριλαμβάνοντας και 2 τραγούδια της Αμφίκλειας: το "Απρίλ’ Aπρίλη μ’ δροσερέ" και το "Τώρα είν’ ο Μάης κι η άνοιξη"
Aπρίλ’ Aπρίλη μ’ δροσερέ, Γιώργη μου και γραμματικέ
Mάη μου λελουδιασμένε, Γιώργη μου γραμματισμένε.
Mάη μου λελουδιασμένε, Γιώργη μου γραμματισμένε.
Όλο τον κόσμο γιόμοσες, μωρέ Γιωργούλα μ’ γιόπουλε
γιέμ λελούδια και καλούδια, γειά σ’ αγάπη μου καινούργια.
γιέμ λελούδια και καλούδια, γειά σ’ αγάπη μου καινούργια.
Kαι μένα με παρέπλεξες, μωρέ Γιωργούλα μ’ δυο βουλές
γιέμ σ’ ενός λεβέντη αγκάλη, Γιώργη μου και παλικάρι.
γιέμ σ’ ενός λεβέντη αγκάλη, Γιώργη μου και παλικάρι.
Σ’ ενός λεβέντη γεμενί1, Γιώργη μου και γραμματιστή
γιέμ σ’ ενός Δαδιώτ'2 αγκάλη, Γιώργη μου και παλικάρι.
γιέμ σ’ ενός Δαδιώτ'2 αγκάλη, Γιώργη μου και παλικάρι.
Στο τελευταίο έργο που ίσως δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει με τίτλο "Ψωμί-Λάδι-Κρασί", συνεργάστηκε με την αειμνηστη Ανθή Πανουργιά και συμπεριέλαβε τραγούδια της Αμφίκλειας (ΔΑΔΙ) στα οποία τραγουδάει ο Πλούταρχος Κούσουλας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου